Werken in de horeca is leuk, maar ook zwaar en niet iedereen is er geschikt voor. Je moet iedere dag keihard aan de bak en de beste service verlenen. Je doel is om ervoor te zorgen dat je gasten het naar je zin hebben. Om jou te helpen geven wij tips en hacks voor horecamedewerkers en ondernemers in de bediening, keuken en events.

 

TIPS & HACKS VOOR BEDIENING

Tip 1: Laat van je horen en denk mee.

Je wil dat jouw bedrijf de allerleukste en allerfijnste plek is om te werken en het de gasten naar de zin maken. Om dit te doen is het belangrijk om mee te denken over nieuwe dingen dingen die je kunt doen. Iedereen heeft bruikbare ideeën, deel ze met je leidinggevende of met de eigenaar. Nieuwe dingen trekken nieuwe gasten aan en het zorgt ervoor dat bestaande gasten graag terugkomen. Laat het bedrijf vooral ook jouw bedrijf zijn. Zo werken jullie samen aan het verbeteren en sterker maken van het bedrijf.

Tip 2: Maak contact met de gasten waar mogelijk.

Door contact te zoeken met de gasten geef je ze het gevoel dat ze gewaardeerd worden en welkom zijn. Het is voor jezelf natuurlijk ook leuk om een praatje te maken!

Tip 3: Het klinkt misschien raar, laat het eten van de gasten niet te snel komen.

Gasten kunnen zich opgejaagd voelen en dat wil je natuurlijk niet. Laat ze lekker tafelen en natuurlijk ook niet te lang wachten.

Tip 4: Neem initiatief en overtref de verwachting

Je hebt soms van die avonden waar geen eind aan lijkt te komen. De kans is groot dat je ‘reactief’ bent in je manier van werken. Draai de rollen eens om en wees proactief naar je gasten toe. Wees ze een stapje voor en denk na over manieren waarmee je de verwachting van je gast kan overtreffen.

Het kunnen hele simpele dingen zijn die uiteindelijk het verschil maken!

 

TIPS & HACKS VOOR KEUKEN

Tip 1: Hygiëne is natuurlijk erg belangrijk in de keuken.

Zorg voor de juiste schoonmaakmiddelen, gereedschappen en kleding.

Tip 2: Goede training en opleiding is belangrijk.

Veel fouten op het ontstaan door kennisgebrek bij medewerkers, flexwerkers of invalkrachten. Horecamanagers en chef-koks denken vaak dat een (eenmalige) korte uitleg voldoende is en dat veel dingen ‘normaal’ zijn. Dat een keukendoek niet dient om de werkbank schoon te maken en niet in de nek gelegd moet worden, is voor de chef-kok heel ‘normaal’, maar dat hoeft niet voor de keukenhulp ‘normaal’ te zijn.

Besteed daarom veel tijd en aandacht aan het trainen en opleiden van collega’s / medewerkers en leer van elkaar. Dit werkt prettiger en verkleint de kans op fouten.

 

TIPS & HACKS VOOR EVENTS

Tip 1: Zorg voor de juist signing

Zijn er plekken in de locatie of op het evenement waar een bezoeker zou kunnen gaan twijfelen? Een trap wel of niet omhoog, meerdere deuren of meerdere gangen, dan moet daar signing aanwezig zijn. Bij twijfel: altijd plaatsen. Voorkom de vragende gezichten.

Tip 2: Wie is jouw doelgroep?

Stem je assortiment af op de doelgroep. Wat drinken en eten ze normaal in je zaak? Zijn alle ingrediënten en producten aanwezig?

Tip 3: Hoeveel inkopen?

Een vertegenwoordiger van de brouwerij helpt je graag bij het berekenen van de benodigde hoeveelheid bier. Afhankelijk van de grootte van je event, kan het bijvoorbeeld interessant zijn om extra mobiele bars in te zetten. Het laatste wat je wil is een tekort aan bier of andere dranken.

Tip 4: Pitches & Ice buckets

Maak het interessant voor groepen om pitchers of ice buckets te bestellen. Zo heb je minder tijd nodig om te serveren!

Tip 5: Muntensysteem

Een muntensysteem zorgt ook voor kortere wachttijden aan de bar. Zorg voor een aparte muntenuitgifte en maak het aantrekkelijk om meer te kopen: bijvoorbeeld 12 munten halen, 11 betalen.

Tip 6: Inkooplijst

Een inkooplijst voor food & drinks kan handig zijn voor toekomstige events. Vergeet bovendien niet van tevoren bij de leveranciers te vragen of je restanten kunt teruggeven.

TIPS & HACKS VOOR MANAGERS

Tip 1: Hoe goed ken jij je medewerkers / collega’s?  

Zorg dat je van tevoren goed weet wat je aan je werknemers hebt, in welke conditie ze verkeren. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Tip 2: Slim omgaan met pauzes

Besef dat terraswerk extra zwaar is: volle dienbladen, hoge temperaturen en veel lopen. Bouw daarom meerdere kortere pauzes in een dienst in en vertel medewerkers dat ze voldoende blijven drinken.

Tip 3: Interactie is key

Besteed net zo veel tijd en energie, enthousiasme en geld aan medewerkerscommunicatie als aan gastencommunicatie. Maak werk van interne marketing en professionaliseer dat! Het binnenkrijgen en terug laten komen van gasten is vandaag net zo belangrijk als het binden en terug laten komen van medewerkers.

Tip 4: Zet water op tafel

Altijd een koeler met een fles water op tafel. 90 procent van de eters neemt water bij het dineren. Dat levert meer omzet op.

Dit zijn een aantal horeca tips die vrij gemakkelijk zijn om in te zetten en je omzet toch kunnen verhogen. Met welke tips ga jij zeker weten aan de slag? Heb jij zelf nog een gouden tip? Laat ze zeker even achter in de comments!

 

WERKEN IN DE HORECA?

Wil jij graag werken in Horeca? Bij Mise en Place kies je uit de leukste horeca vacatures en werk je op de manier die het beste bij jou past en wanneer het jou uitkomt! Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Werken op de gaafste festivals
  • Werken in de keuken
  • Werken op events
  • Werken in de bediening

Wij zijn gevestigd door het heel Nederland en er is altijd wel een vestiging bij jou in de buurt. Zo zijn wij gevestigd in onder andere GentAntwerpenHasselt en Mechelen.

Leave a Reply